Vett och etikett för mejl

Skickar du många mejl? Läser du många mejl?

Små, men dock så viktiga detaljer har stor betydelse när du kommunicerar via mejl.

Här kommer några enkla råd du bör ha med dig när du nästa gång skriver ett mejl.

Tänk igenom vad du vill med ditt mail....

* Var vänlig och positiv. Präglas mejl från dig positivt och vänligt så kommer det med alla säkerhet att tas emot och läsas med en positiv inställning redan från början.

* Korrekt språk

Välvårdat, korrekt språk med gängse skrivregler utan stavfel och särskrivningar gynnar dig. Du och ditt företag är din image, glöm inte det.

* Vem är mottagaren? Tänk dig in i mottagarens roll. Den personen vill ha en snabb uppfattning om vad ditt meddelande handlar om och förstå att detta är ämnat för hen. Tänk även igenom om gruppmejl är lämpligt eller inte – ”Har verkligen alla nytta av detta mail jag skickar?”

* Innehåll och rubrik Åter igen – tänk på till vem/vilka du skriver och att det är ett innehåll som mottagaren finner nytta i – målgruppsanpassat. Rubriken ska vara kort och informativ, mottagaren ska få en snabb uppfattning om vad mailet handlar om.

T ex: Undvik alltid att börja en rubrik/ämnesrad med Skriv istället direkt vad det handlar om. T ex om du ska erbjuda en tjänst, kan du rubricera med en fråga: ”Behöver du och ditt företag stöd i språkvård?”

Hur vill du ha det?

Brukar också alltid säga att du kan fråga dig själv hur du både vill bli bemött och informerad vi mejl och sociala medier. Vill och behöver besökaren mer och utförligare information, infogar du länkar till din hemsida eller annan kanal där de kan läsa mer.

Utvalda inlägg
Inlägg kommer snart
Håll ögonen öppna...
Senaste inlägg