Bli förstådd och nå ALLA!
Visst vill du att det du skriver digitalt ska vara lätt att förstå? Då gäller det att du stavar rätt, anpassar text och är tydlig i språket.
Vad vill du uppnå?
Tänk att det du skriver på din webbplats, i sociala medier eller i dokument är just för dem som läser - din målgrupp. Du bör först identifiera vilken målgruppen är och anpassa text och budskap utifrån det. I din målgrupp finns med all sannolikhet personer med olka kunskapsnivåer och funktionsnedsättningar.
Jag tar för givet att du vill uppnå att alla ska kunna ta till sig din text och ditt budskap. Då är det nödvändigt att ta hjälp (om du behöver) att få till just en tydlighet i språket och en kvalitet på texten.
Visst vill du att din verksamhet ger förtroende?
När du prioriterar att alla kan ta del av din kommunikation på ett lättförståeligt sätt, ger det förtroende för ditt företag. Dessutom är det mycket enklare för din målgrupp att snabbt få rätt uppfattning och kunskap om vad du erbjuder och vill kommunicera om.
Underskatta inte konkurrensfördelarna
När du prioriterar en kvalitativ kommunikation och gör det smidigt för målgrupperna, är du i framkant, modern och vinner i konkurrensen när du vill få fler kunder och behålla de befintliga.
Tänk som en kund
Sammanfattningsvis kan du tänka hur du själv upplever det du läser på webbplatser, i sociala medier eller i dokument/broschyrer, när du säker information eller en tjänst. Visst vill du få ett seriöst intryck, attt det ska vara lätt att förstå och inbjudande att ta kontakt?
Comments