Vett och etikett för mail

July 3, 2018

Skickar du många mail? Läser du många mail?

 

Små, men dock så viktiga detaljer har stor betydelse när du kommunicerar via mail.

Här kommer några enkla råd du bör ha med dig när du nästa gång skriver ett mail.

 

* Var vänlig och positiv.
Präglas mail från dig positivt och vänligt så kommer det med alla säkerhet att tas emot och läsas med en positiv inställning redan från början.

 

* Korrekt språk

Välvårdat, korrekt språk med gängse skrivregler utan stavfel och särskrivningar gynnar dig. Du och ditt företag är din image, glöm inte det.

 

* Vem är mottagaren?
Tänk dig in i mottagarens roll. Den personen vill ha en snabb uppfattning om vad ditt meddelande handlar om och förstå att detta är ämnat för hen.
Tänk även igenom om gruppmail är lämpligt eller inte – ”Har verkligen alla nytta av detta mail jag skickar?”
 

* Innehåll och rubrik
Åter igen – tänk på till vem/vilka du skriver och att det är ett innehåll som mottagaren finner nytta i – målgruppsanpassat.
Rubriken ska vara kort och informativ, mottagaren ska få en snabb uppfattning om vad mailet handlar om.

T ex: Undvik alltid att börja en rubrik/ämnesrad med Skriv istället direkt vad det handlar om. T ex om du ska erbjuda en tjänst, kan du rubricera med en fråga: ”Behöver du och ditt företag stöd i språkvård?” 

 

 

Hur vill du ha det?

Brukar också alltid säga att du kan fråga dig själv hur du både vill bli bemött och informerad vi mail och sociala medier. Vill och behöver besökaren mer och utförligare information, infogar du länkar till din hemsida eller annan kanal där dom kan läsa mer.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Utvalda inlägg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Senaste inlägg
Please reload

Arkiv